021-66220084
0
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 15 خرداد 1397 در ساعت 47 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آموزش صحیح نشستن درپشت میز کامپیوتر :

 امروزه استفاده بشراز کامپیوتر یک نیاز واجب و بسیار دامنه گیر شده و به همین دلیل داشتن اطلاعاتی در مورد میز کامپیوتر و طرز درست نشستن در پشت آن دور از ذهن نیست ، و بیشترین بهره را میتوان از این وسیله برد.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که وقت زیادی را در پشت میز کامپیوتر میگذرانید این مطلب را حتما" مطالعه نمائید.

در این مقاله شما با تصویرو کاملا" اصولی طرز نشستن در پشت میز کامپیوتر را یاد میگیرید.

قبل از شروع لازم میدانیم به چند نکته بسیار اهمیت اشاره ای بکنیم و شما هم دقت بیشتری مبذول دارید :

الف – نشستن طولانی مدت در پشت میز کامپیوتر عوارض بسیار منفی را برای بدن شما بوجود میاورد.

ب – هر 20 دقیقه یکبار از پشت میز بلند شده و چند تا حرکات نرمشی و کششی ساده انجام دهید.

ج – نشستن بحالت اصولی و صیحح، از ابتلا شدن به درد گردن،درد زانو،درد پشت و سوزن شدن انگشتان دوری میکند.

این مقاله به شما کمک میکند تا با نگهداری و حفظ بدن تان در وضعیت مناسب و اصولی در طول روز پشت میز کامپیوتر و یا تحریر خود قرار بگیرید:

روش یک :

بطور کامل در روی صندلی خود بنشینید و باسن خود را تا منتها الیه پشتی صندلی عقب بکشید و ارتفاع صندلی را هم به گونه ای تنظیم نمائید که پاهایتان درست بر روی زمین قرار گیرد و زانوهایتان  صاف و یا کمی پایین تر از حالت افقی قرار گیرد.

پشتی صندلی بایستی با زاویه 100 و یا 110  درجه تنظیم گردد.

پشتی صندلی بایستی  کاملا" قسمت گودی کمر شما را پر نماید، در صورت نیاز میتوانید از یک کوسن و یا از یک بالش کوچک استفاده نمائید.بعضی از صندلی ها از مکانیزم عقب گرد و یا اتوماتیک بهره میبرند و شما میتوانید از این مکانیزم در تغییرات خود در موقعیت های لازم ازش استفاده کنید.ازاین نوع صندلی ها درهمین فروشگاه بهسازان موجود میباشد و میتوانید بررسی نموده و خریداری کنید.

روش دوم :

در صورت امکان نزدیک به صفحه کلید و یا کیبورد قرار بگیرید ، به طوری که مطمئن شوید و کاملا" در مقابل بدن شما قرار گرفته شده است.

روش سوم :

همچنین مطمئن شوید با تنظیم ارتفاع  صفحه کلید شانه های شما در وضعیت مناسب و راحتی قرار گرفته اند

و آرنج های خود را کمی باز بگذارید و مچ دست و همچنین دستهای خود را مستقیم روی کیبورد قرار دهید.

روش چهارم :

همچنین شما میتوانید شیب صفحه کلید خود را براساس مدل نشستن خود تنظیم نمائید،از صفحه کلید برای تنظیم نمودن شیب استفاده کنید.به عبارت دیگرصفحه کلید شما بایستی دقیقا" بر روی میز و مقابل مانیتورتان باشد، در این حالت بین بازو و ساعد نباید در زمان کارکردن ، زاویه بیش از 90 درجه تجاوز کند.در صورتی که کیبورد شما قابل تنظیم نمیباشد پس بنابراین صندلی و میز خود را بایستی تنظیم نمائید.

روش پنجم :

 

نکته دیگری که بایستی در مورد صفحه کلید بدانید نحوه قرار گرفتن مچ دست شما بر روی آن میباشد.

هر دو مچ دست شما به موازات هم روی صفحه کلید طوری قرار گیرند که هر یک از دست شما نیمی از صفحه کلید را کاملا" پوشش بدهند. در جریان باشید که جمع شدن مچ دستانتان به سمت خارج ویا داخل اصولی نمیباشد.

همچنین کف دست با مچ درصورتی که زاویه داشته باشد باعث آسیب دیدگی کاربر میگردد.

بسیاری از کاربران از جمله خود بنده مدتی عادت کرده بودم که پایه های زیر کیبورد را باز نموده و به آن یک حالت شیبدار داده باشم و برای تایپ مسلط باشم بعد ازمدتی ناراحتی خود را در قسمت مچ دستم احساس مینمودم ، یکی از بدترین حالت برای کار با کیبورد تلقی میشود.در حالی که بهترین حالت برای کیبورد آن است که با میز کمترین زاویه را داشته باشد.

روش ششم :

مانیتورخود را در بهترین موقعیت قرار بدهید :

مانیتور شما دقیقا" روبروی صورت باید باشد، طوری که به هنگام کار با آن بالا ترین نقطه مانیتور را ملاحظه کنید یا به عبارت دیگر چشمان کاربر بالاترین قسمت لبه های مانیتور را ببیند و فاصله ی شما با لبه کامپیوتر بین 40 الی 70  سانتیمتر ویا به اندازه طول دستان خود باشد.

در محل خود اگر پرده و یا  آفتابگیر وجود دارد به گونه ای تنظیم نمائید که نور آفتاب به هیچ وجه به صفحه مانیتور شما برخورد نکند.

روش هفتم :

 

اگر اهل نوشتن و یا تایپ کردن هستید کتاب و یا نوشته خود را دقیقا" مقابل خودتان قرارداده و تایپ نمائید.

همانطوریکه در تصویر هم ملاحظه میکنید در صورتی که روی میزو یا جلو کیبورد فضای کافی وجود دارد از نگه دارنده کاغذ استفاده نمائید.

روش هشتم :

 

بدلیل نشستن های طولانی مدت در برابر کامپیوتر، برای از بین بردن گرفتگی ، کوفتگی و خستگی ممتد عظلات ، مقداری به خودتان استراحت داده و رفع خستگی کنید،این نکته بسیار با اهمیت میباشد.

مطالعات نشان میدهد کسانی که در اثر استفاده زیاد ازکامپیوترو ثابت نشستن و عدم تحرک، در دراز مدت سلامتی فرد را تهدید مینماید و بسیار مضر میباشد.سعی کنید بمدت چند دقیقه هم که شده از کامپیوتر فاصله گرفته و به چشم و بدن خود استراحت داده و قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید و به دورترین نقطه خیره شوید و چشمان خود را به شکل دایره وارو به آرامی مالش دهید و این کار را بمدت 10الی 15 ثانیه انجام دهید. در حالت کلی هرچقدر به خودتان استراحت بیشتری بدهید سلامتی خویش را تضمین میکنید.

* هر 20- 30دقیقه  حرکت کششی کوتاهی اونم به مدت 1-2 دقیقه انجام دهید .

* بعد از هر ساعت کاری ، تغییر وضعیت داده و برای حداقل 5الی 10 دقیقه استراحت لازم میباشد.

* سعی کنید همیشه نهار خود را دورتر از کامپیوتر صرف کنید تا یه استراحتی برای چشمان خود داده باشید.

مرحله آخر :

برای دستها و انگشتان خود حتما" ورزش لازم میباشد و طبق حرکتی که در تصویر میبینید انجام دهید یا اینکه با دست دیگه از قسمت مچ دست به عقب به آرامی کشیده شود. شما خودتان حرکت پیشگیرانه ی دیگری اگر سراغ دارید برای این کار انجام دهید .

این تمرینات را در طول روز چندین بار تکرار نمائید.چرا که یکی از بزرگترین مشکلات کسانی که با کامپیوترزیاد سر و کار دارند و بیشتر روز را با آن مشغول هستند ، سندروم تونل کارپال میباشد.

لطفا" به فکرسلامتی خود باشید بیشتر از هر چیز دیگه ای  

برای بازدید از انواع میز کامپیوتر فروشگاه بهسازان چوب بر روی کلمه میز کامپیوتر کلیک کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()